Consumenten en dierenwelzijn

Steeds meer consumenten hechten belang aan dierenwelzijn. Een survey uit 2014 toont aan dat 9 op 10 consumenten in de EU veel belang hecht aan een betere behandeling van landbouwdieren. Verpakkingen van dierlijke producten bevatten bijgevolg steeds meer verklaringen inzake dierenwelzijn en met name de manier waarop dieren worden behandeld. Verschillende van die verklaringen zijn evenwel niet geverifieerd, misleidend en soms ook onjuist.

Foutieve en misleidende verklaringen

Het Harrison Collectief streeft ernaar om dergelijke misleidende en onjuiste verklaringen aan te pakken. Wij vragen regelmatig om vage verklaringen te onderbouwen, om onjuiste verklaringen aan te passen en leggen klacht neer indien dit wordt geweigerd. Wij focussen voornamelijk op verklaringen van overheidsinstellingen aangezien zij een voorbeeldfunctie hebben.

Voorbeeld 1: Belgian Meat

De websites flandersmeat.com, vlees.be, lekkervanbijons-verswinkels.be en fenavian.be vermeldden dat de Belgische vleesindustrie รฉรฉn van de meest gereguleerde was in de wereld en goed scoort op vlak van dierenwelzijn.

Nadat bleek dat deze verklaringen onvoldoende onderbouwd waren, vroegen wij in november 2023 aan VLAM om deze verklaringen aan te passen. Wij hebben dezelfde vraag vervolgens ook aan FEBEV en Fenavian gesteld in december 2023 omdat VLAM zich niet verantwoordelijk achtte voor de inhoud op hun websites.  

De bewuste verklaringen werden uiteindelijk aangepast in maart 2024 nadat wij ons verzoek nogmaals herhaalden.


Voorbeeld 2: Week van het konijn

In januari 2024 lanceerde VLAM de reclamecampagne โ€œWeek van het konijnโ€ via haar website โ€œLekker van bij onsโ€ en haar sociale media. Wij stuurden diezelfde week nog een ingebrekestelling naar VLAM met de vraag om onjuiste beweringen aan te passen. Wij wezen er onder meer op dat de reclamecampagne:

(1) onjuiste informatie verspreidde over de wettelijke regels over het houden van konijnen in Belgiรซ;

(2) beweert dat Belgiรซ een koploper is op vlak van konijnenwelzijn hoewel konijnen nog steeds worden opgesloten in kooien terwijl dit in andere landen verboden is. De slechte omstandigheden bij Vlaamse konijnenfokkers zorgen ervoor dat 20 tot 25 % van de Vlaamse konijnen sterft alvorens ze het slachthuis bereiken (zie hier de officiรซle cijfers van de Vlaamse overheid); en

(3) vermeldt dat konijnen โ€˜spelenderwijs rondhuppelenโ€™ en โ€˜door tunnels kruipenโ€™ in โ€˜parkhuisvestingโ€™ terwijl uit recent beelden blijkt dat konijnen worden opgesloten in ellendige omstandigheden die niet voldoen aan de wettelijke vereisten.

Begin februari 2024 reageerde VLAM op ons verzoek maar zij paste slechts een deel van de beweringen aan op haar website โ€œLekker van bij onsโ€ en haar sociale media. Eind februari 2024 legden wij dan ook klacht neer bij de FOD Economie wegens oneerlijke handelspraktijken en bij de Jury voor Ethische Praktijken inzake reclame (JEP) wegens onethische reclamepraktijken.

In oktober 2024 liet de FOD Economie weten dat zij het dossier afsluiten โ€œomdat zij van oordeel is dat dit eerder een case is voor het JEPโ€. Twee weken later antwoordde het JEP dat zij beslist hebben geen dossier te kunnen openen omwille van de โ€œjuridische betwistingenโ€ en het feit dat โ€œde betwiste vermeldingen niet langer aanwezig zijn op de betrokken websiteโ€. Hierop antwoordden wij dat de verklaringen nog steeds op de website staan. Wij menen met name dat de volgende verklaringen misleidend zijn:

(1) โ€œwelzijn voor elk konijnโ€ komt niet overeenkomt met de realiteit. De slechte omstandigheden bij Vlaamse konijnenfokkers zorgen ervoor dat 20 tot 25 % van de Vlaamse konijnen sterft alvorens ze het slachthuis bereiken (zoals blijkt uit deze cijfers van de Vlaamse overheid).

(2) โ€œparkhuisvestingโ€ is misleidend is aangezien het gaat om een kooi en geen park. De JEP verklaarde naar aanleiding van een andere klacht dat de โ€œgemiddelde consument niet per se weet wat een parkkonijn of een park in deze context is en wat dit inhoudtโ€ (zie hier).

(3) โ€œde konijnen veel meer ruimte krijgen om te bewegenโ€ is een overdrijving. De verrijkte kooien die de huidige wetgeving toelaat zijn slechts 175 vierkante centimeter groter dan de batterijkooien die men vroeger toeliet. Hierdoor ging de grootte van de kooien van 625 naar 800 vierkante centimeter. Dat is nog geen vierde.

(4) โ€œBelgische of gecertificeerde herkomst garandeert deze dierwelzijnsstandaardโ€ komt niet overeen met het totaal gebrek aan controle in Vlaanderen. Slechts 1 van de 15 Vlaamse konijnenfokkers werd de afgelopen vijf jaar gecontroleerd en deze was niet conform de wetgeving.